Симина 19, 11000 Београд, Србија; // телефон:+381 11 30 32 125; факс:+381 11 263 43 48;
      

Радна група за старење и семинар “Старење у дигиталној ери” Економске комисије Уједињених нација за Европу (UNECE)


06.12.2021

У Женеви је 22. и 23. новембра 2021. године одржан четрнаести састанак Радне групе за старење Економске комисије Уједињених нација за Европу (УНЕЦЕ) на коме су учествовали представници Црвеног крста Србије Наташа Тодоровић и др Милутин Врачевић. Током два дана састанка представници Црвеног крста Србије су узели активно учешће у делу који се односи на писање петогодишњег Националног извештају о старењу. За писање извештаја велику подршку је пружио Популациони фонд Уједињених нација (UNFPA) и Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања. Користио се принцип одоздо на горе који је и био препорука. Подаци су се скупљали од релевантних министарстава, академије, независних тела, невладиног сектора, али и од старијих особа у делу који се односи на припрему за Министарску конференцију следеће године у Риму.

Трећег дана 24. новембра одржан је панел “Старење у дигиталној ери” на коме су представници Црвеног крста Србије учествовали на панелу и говорили о пројектима који су усмерени на дигиталну укљученост старијих. У оквиру овог панела, Наташа Тодоровић и др Милутин Врачевић су истакли да дигитализација може повећати постојеће неједнакости и у области здравства, и да морамо да едукујемо старије особе и на тему е-здравља како бисмо надокнадили потенцијалне празнине и све веће неједнакости.

Пре актуелне кризе која је променила свет, Црвени крст Србије је већ био активан у настојању да премости дигитални јаз. То је био проблем који је старију популацију стављао у неповољан положај већ дуги низ година, а пандемија га је само учинила још израженијим и болно очигледним. Стога су интервенције које смо спроводили рађене у неколико корака, почевши пре избијања КОВИД-19 и настављајући се како се криза развијала.

Први корак се десио пре кризе КОВИД-19 и то је пројекат 2019. који смо реализовали уз подршку UNFPA и у партнерству са Институтом друштвених наука под називом „Приступ старијих особа информационо-комуникационим технологијама“. Публикација „Старење и дигитална инклузија – основна студија са препорукама“ израђена је у оквиру пројекта, на основу истраживања  са 303 старије особе из 29 српских општина. Ово је додатно укључило четири интервјуа фокус група са 42 учесника за квалитативни део истраживања.

Подаци прикупљени кроз пројекат коришћени су за организовање обуке за креирање и тестирање водича за старије особе о томе како да користе онлајн услуге е-управе. У току пројекта развили смо водич за старије особе о томе како да користе одређене онлајн услуге, а такође смо обучили старије волонтере како би могли да им пруже подршку и обуче их. Водич за коришћење одабраних е-услуга, развијен у претходном пројекту, користи се за помоћ старијим особама у коришћењу портала е-управе за управљање личним документима, заказивање термина, тражење лекова и преглед судских предмета на Порталу судова Србије као и неколико популарних апликација за електронско банкарство у Србији.

Након избијања кризе КОВИД-19 и проглашења ванредног стања, старије особе су биле практично затворене у својим домовима. Све ово нас је природно преместило на други корак и радили смо на пројекту Снажни и повезани уз подршку UNFPA који је био наставак претходног пројекта, фокусирајући се на повећање дигиталних вештина старијих особа.

Поред тога, подршка у оквиру пројекта укључио је и информисање и помоћ у идентификацији и коришћењу поузданих извора информација о епидемији КОВИД-19 и мерама заштите. Подршка је прилагођена потребама и преференцијама старијих корисника. Многе старије особе поседују паметне телефоне које су сами купили или су им их набавила деца, али нису обучени да их користе у пуном капацитету. Током наше интервенције, имали смо подршку UNFPA за куповину таблет рачунара. Затим, пошто смо већ имали млађе волонтере који редовно посећују старије особе како би им донели храну, лекове и хигијенске потрепштине, користећи заштитну опрему како би обезбедили епидемиолошку безбедност, искористили су и прилику да ове старије особе на лицу места едукују како да користе телефон или како да траже подршку и помоћ на мрежи. Касније је ово проширено на то како се регистровати за вакцинацију. Волонтери Црвеног крста у Србији пружају обуку и подршку старијим особама путем телефона, скајпа или на други дигитални начин. Протеклих месеци укључили смо и старије волонтере, како би они који боље разумеју онлајн услуге или дигиталне апликације могли да помогну својим вршњацима у превазилажењу препрека и дилема на даљину.

Питање инклузије је веома важно, јер се у нашем истраживању показало да 57% старијих особа користи рачунаре, паметне телефоне и интернет, што значи да више од 40% не користи. 90% оних који користе интернет користе га за читање вести, играње игара и забаву. Не користе га за друге ствари, тачније ретко га користе за онлајн банкарство и сличне услуге јер се испоставило да је одлазак у банку за њих нека врста друштвене активности. Зато покушавамо да направимо баланс, да направимо мање групе корисника дигиталне технологије, да направимо Вибер заједнице за оне који су савладали ове комуникационе апликације како би се могли дружити на овај начин. Трудимо се да их подстакнемо да користе телефоне за разговор на различите начине, користећи различите апликације и откривајући различите теме које треба истражити са својим вршњацима. Водимо рачуна да поред млађих волонтера који пружају подршку и обуку, укључимо што више старијих волонтера. Ово је ефикасно и зато што они разумеју препреке са којима се њихови вршњаци могу суочити и зато што старије особе понекад чешће верују и слушају некога из своје генерације ко показује како се решавају различити проблеми.