Simina 19, 11000 Beograd, Srbija; // telefon:+381 11 30 32 125; faks:+381 11 263 43 48;
      

Nacionalni dan bez duvana 2025.


31.01.2025

Nizom edukativnih radionica, Crveni krst Srbije danas je obeležio Nacionalni dan bez duvana, skrećući pađnju na to da je informisanje stanovništva o štetnom uticaju duvana na zdravlje važan činilac u borbi protiv ove nezdrave navike.

Nacionalni dan bez duvana tradicionalno se obeležava poslednjeg dana meseca januara, a ovogodišnji slogan glasi: „Ostavi pušenje!“  

Upotreba duvanskih proizvoda  faktor je rizika od prevremenog oboljevanja na koji možemo uticati i koji možemo izbeći. Dokazano je da pušenje utiče na nastanak brojnih malignih oboljenja, kardiovaskularnih bolesti, hronične opstruktivne bolesti pluća, moždanog udara, komplikacija trudnoće i mnogih drugih poremećaja zdravlja.

Uprkos svesti o zdravstvenim rizicima, upotreba duvana je iznenađujuće rasprostranjena u celom svetu, a  Srbija sa skoro 32% pušača u populaciji odraslih neslavno prednjači, ne samo u Evropi, već u svetskim okvirima.  U Srbiji svake godine 15.000 ljudi prevremeno umre zbog posledica pušenja.

U ovom domenu posebno je osetljiva populacija mladih. Popularnost proizvoda kao što su elektronske cigarete i nikotinske vrećice beleži ogroman rast među mladima tokom poslednjih nekoliko godina.  U Srbiji je u 2022. godini elektronske cigarete probao čak svaki peti učenik petog i sedmog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole, sa gotovo podjednakom učestalošću korišćenja među dečacima i devojčicama. Zabrinjavajućem  porastu popularnosti ovih proizvoda među mladima u velikoj meri doprinosi i nedovoljna informisanost o njihovim pravim karakteristikama, što za direktnu posledicu ima potcenjivanje rizika po zdravlje.

Primarna prevencija konzumiranja svih duvanskih i nikotinskih proizvoda je apsolutni prioritet. To podrazumeva rad sa decom i mladima kroz adekvatno informisanje. Ne treba gubiti iz vida da je pružanje podrške pušačima da prestanu sa konzumacijom cigareta od izuzetnog značaja jer šansa za uspeh raste sa nivoom informisanosti i podrške u neposrednom okruženju, kao i celom društvu.